3 Onbekende oude postkaarten.

• denisp49

28 berichten

België

Hallo beste vrienden verzamelaars,

Graag zou ik het land en de plaats willen weten van deze 3 oude postkaarten.
    Dank bij voorbaat.
    Beste groeten,
    Denis
  • denisp49

28 berichten

België

De 3 de Postkaart.
  • Grimb33rt

37 berichten

België

De 3 de Postkaart.
    • Aangemaakt 13 aug 2025 op 09:30
    Er wordt op de deze kaart melding gemaakt van Saint-Denis als ophaalplaats, en op de kaart zit een Belgische postzegel. Dat doet mij vermoeden dat het mogelijk gaat om Saint-Denis bij Mons, het kwartier Saint-Denis aan de kant van Vorst, of Boucle-Saint-Denis in Zwalm. Dit blijft uiteraard slechts een hypothese, met nog ruime kans op vergissingen of verkeerde interpretaties.
  • Grimb33rt

37 berichten

België

Hallo beste vrienden verzamelaars,

Graag zou ik het land en de plaats willen weten van deze 3 oude postkaarten.
    Dank bij voorbaat.
    Beste groeten,
    Denis
    • Aangemaakt 13 aug 2025 op 09:28
    Voor de eerste kaart zou ik gokken op Berdorf, Luxemburg.
  • denisp49

28 berichten

België

Er wordt op de deze kaart melding gemaakt van Saint-Denis als ophaalplaats, en op de kaart zit een Belgische postzegel. Dat doet mij vermoeden dat het mogelijk gaat om Saint-Denis bij Mons, het kwartier Saint-Denis aan de kant van Vorst, of Boucle-Saint-Denis in Zwalm. Dit blijft uiteraard slechts een hypothese, met nog ruime kans op vergissingen of verkeerde interpretaties.
    • Aangemaakt 13 aug 2025 op 14:01
    Bedankt voor het helpen zoeken,heb gisteren die plaatsen opgezocht,maar zonder resultaat.
    Hebben die kaarten een speciale naam,met die afgeronde hoeken van de foto?
  • denisp49

28 berichten

België

Voor de eerste kaart zou ik gokken op Berdorf, Luxemburg.
    • Aangemaakt 13 aug 2025 op 14:03
    Bedankt voor de hulp,op Berdorf gezocht,maar niet gevonden.
  • geotruffaut

2964 berichten

België

Hallo allemaal,
    Misschien hebt u er niet op gelet maar dat beschreven kaartje is ondertekend door Madame Louise Delebecque.
    Zij was de echtgenote van ridder Jean-Baptiste de Ghellinck d'Elseghem (jurist, volksvertegenwoordiger, senator en burgemeester).
    Zij woonden in het kasteel Hamelinck in Sint-Denijs-Westrem (bij Gent).

In de tekst is te lezen:
    "Vrijdag 21 april
    Sidonie, bedankt voor uw welwillendheid. Mijnheer zal u ophalen zondag om 4h15 in Sint-Denijs."
    Dit wil dus zeggen dat Sidonie met de trein zal rijden van Berchem (Kluisbergen) naar het station Sint-Denijs-Westrem en daar zal opgehaald worden door de kasteelheer.
    Verder zegt ze dat Didi (???) verheugd is en dat hij ervan spreekt om zijn dagen te slijten in de keuken zonder er nog uit te komen.

Naar mijn mening moet het huis in de foto's gesitueerd worden binnen die familie. Is het een soort landhuis dat als buiten- of winterverblijf dienst doet? Is het gelegen in het Gentse of eerder in de regio Oudenaarde? Misschien kan je erachter komen met de hulp van een heemkundige kring (bv "Scheldeveld" voor Sint-Denijs-Westrem)

Pijnlijk detail nog: Louise Delebecque is twee maanden na datum van het kaartje gestorven

Groeten
    Georges
  • geotruffaut

2964 berichten

België

Hallo nogmaals,

Dat kaartje met die rotsformatie is volgens mij van Müllerthal in Luxemburg.
    je komt het tegen op de Mullerthal Trail Route 2 - Van Scheidgen naar Consdorf.

Groeten
    Georges
  • denisp49

28 berichten

België

Hallo allemaal,
    Misschien hebt u er niet op gelet maar dat beschreven kaartje is ondertekend door Madame Louise Delebecque.
    Zij was de echtgenote van ridder Jean-Baptiste de Ghellinck d'Elseghem (jurist, volksvertegenwoordiger, senator en burgemeester).
    Zij woonden in het kasteel Hamelinck in Sint-Denijs-Westrem (bij Gent).

In de tekst is te lezen:
    "Vrijdag 21 april
    Sidonie, bedankt voor uw welwillendheid. Mijnheer zal u ophalen zondag om 4h15 in Sint-Denijs."
    Dit wil dus zeggen dat Sidonie met de trein zal rijden van Berchem (Kluisbergen) naar het station Sint-Denijs-Westrem en daar zal opgehaald worden door de kasteelheer.
    Verder zegt ze dat Didi (???) verheugd is en dat hij ervan spreekt om zijn dagen te slijten in de keuken zonder er nog uit te komen.

Naar mijn mening moet het huis in de foto's gesitueerd worden binnen die familie. Is het een soort landhuis dat als buiten- of winterverblijf dienst doet? Is het gelegen in het Gentse of eerder in de regio Oudenaarde? Misschien kan je erachter komen met de hulp van een heemkundige kring (bv "Scheldeveld" voor Sint-Denijs-Westrem)

Pijnlijk detail nog: Louise Delebecque is twee maanden na datum van het kaartje gestorven

Groeten
    Georges
    • Aangemaakt 2 okt 2025 op 11:25
    Hallo Georges,
    Bedankt voor het verder zoeken.
    Dat is toch al heel wat,ik zal mij verder informeren.
    Nogmaals dank en groeten,
    Denis
  • denisp49

28 berichten

België

Hallo nogmaals,

Groeten
    Georges
    • Aangemaakt 2 okt 2025 op 14:58
    Hallo Georges,
    Zeer bedankt voor het verder zoeken.
    Zo is er nog eentje opgelost.
    Nogmaals dank en groeten,
    Denis
  • Grimb33rt

37 berichten

België

Hallo nogmaals,

Groeten
    Georges
    • Aangemaakt 2 okt 2025 op 14:58
    Opnieuw schitterende research, Georges. Petje af! (en ik ben stiekem blij dat ik er met 'Berdorf' als buikgevoel maar een dorp naast zat).
  • geotruffaut

2964 berichten

België

Hallo,

Ik heb eens nagevraagd bij de heemkring Scheldeveld.
    De heer Johan Van Twembeke stuurde mij het volgende antwoord:

Ik kan de woning niet plaatsen in het werkgebied van onze vereniging heemkring Scheldeveld.

De naam de Ghellinck is verspreid en soms bestaat er twijfel over de melding van Saint-Denis. De kans dat het over Sint-Denijs-Westrem gaat is groot maar kan ook twijfelachtig zijn en over Sint-Denijs gaan (zonder Westrem).
    Mocht ik het alsnog herkennen, dan laat ik jou dat weten.
    Met vriendelijke groet,
    Johan

Pech dus.

mvg
    Georges
  • denisp49

28 berichten

België

Hallo,

Ik heb eens nagevraagd bij de heemkring Scheldeveld.
    De heer Johan Van Twembeke stuurde mij het volgende antwoord:

Ik kan de woning niet plaatsen in het werkgebied van onze vereniging heemkring Scheldeveld.

De naam de Ghellinck is verspreid en soms bestaat er twijfel over de melding van Saint-Denis. De kans dat het over Sint-Denijs-Westrem gaat is groot maar kan ook twijfelachtig zijn en over Sint-Denijs gaan (zonder Westrem).
    Mocht ik het alsnog herkennen, dan laat ik jou dat weten.
    Met vriendelijke groet,
    Johan

Pech dus.

mvg
    Georges
    • Aangemaakt 20 okt 2025 op 09:16
    Hallo Georges,
    Heel veel dank voor het verder zoeken.
    Dank bij voorbaat.

Beste groeten,
    Denis

Word lid van de verzamelaars-community!