Hoe catalogiseren van postkaarten?

• jurgen42u

13 berichten

België

Hallo allemaal

Ik ben sinds enkele maanden bezig met het opkopen van postkaarten van Groot Evergem.
    Deze steek ik in ringmappen die speciaal gemaakt zijn voor postkaarten.
    Dit wil zeggen: Belzele, Doornzele, Ertvelde, Evergem, Kerkbrugge-Langerbrugge, Kluizen, Rieme, Sleidinge en Wippelgem.
    Zoals men weet, behoort Rieme tot Ertvelde en Doornzele en Kluizen tot het vroegere Terdonk.
    Nu zijn er dus postkaarten waar bv enkel Rieme of Doonrzele of Kluizen op vermeld staan.
    Deze steek ik dus alfabetisch onder die naam.
    Maar er zijn ook kaarten waarop Ertvelde-Rieme of Terdonk-Doornzele of Terdonk-Kluizen op staat.
    Steek ik deze dan onder Ertvelde en Terdonk of steek ik deze onder Rieme, Doornzele of Kluizen?
  • quasar

3764 berichten

België

Hallo allemaal

Ik ben sinds enkele maanden bezig met het opkopen van postkaarten van Groot Evergem.
    Deze steek ik in ringmappen die speciaal gemaakt zijn voor postkaarten.
    Dit wil zeggen: Belzele, Doornzele, Ertvelde, Evergem, Kerkbrugge-Langerbrugge, Kluizen, Rieme, Sleidinge en Wippelgem.
    Zoals men weet, behoort Rieme tot Ertvelde en Doornzele en Kluizen tot het vroegere Terdonk.
    Nu zijn er dus postkaarten waar bv enkel Rieme of Doonrzele of Kluizen op vermeld staan.
    Deze steek ik dus alfabetisch onder die naam.
    Maar er zijn ook kaarten waarop Ertvelde-Rieme of Terdonk-Doornzele of Terdonk-Kluizen op staat.
    Steek ik deze dan onder Ertvelde en Terdonk of steek ik deze onder Rieme, Doornzele of Kluizen?
    • Aangemaakt 27 dec 2015 op 17:42
    Hallo,

Ik denk dat het catalogiseren afhangt van uw persoonlijke keuze.

In uw geval zou ik zelf uitgaan van de plaats die op de kaarten is voorgesteld.
    Bijvoorbeeld: Welke plaats is voorgesteld op de kaart die de titel 'Ertvelde-Rieme' draagt. Als dit een plaats is die onder Ertvelde valt, zou ik deze kaart bij Ertvelde klasseren; als het een plaats is die onder Rieme valt, zou ik deze kaart bij Rieme klasseren.
    Het hangt van uw eigen keuze af of u 'Ertvelde' en 'Rieme' definieert in hun huidige betekenis of in de betekenis van vroeger (de tijd waarin de prentbriefkaarten werden gemaakt).

In mijn eigen collectie gebruik ik nog een andere soort van classificatie.
    Ik klasseer kaarten in mijn albums niet volgens de plaats, maar volgens de uitgever (en de reeks). Dat doe ik zo omdat ik vaststel dat één uitgever soms kaarten van meerdere gemeenten heeft uitgegeven in één reeks.
    Daarnaast heb ik op mijn computer een systeem waarmee ik mijn prentbriefkaarten ook op plaats (en straat) kan klasseren.
    Ik ben zeer tevreden over dit systeem, omdat ik gemakkelijker kan controleren of ik alle kaarten van een bepaalde reeks in collectie heb (terwijl ik daarnaast op mijn computer ook met enkele muisklikken eenvoudig de kaarten van een bepaalde straat kan opvragen).

Maar ik herhaal dat dit gewoon maar mijn systeem is. Als u het beter vindt om te klasseren op plaats, moet u dat vooral doen. Mijn enige 'advies' is dan dat u vooraf goed voor uzelf uitmaakt op welke manier u de kaarten per plaats zult catalogiseren.

Vriendelijke groeten,

Quasar

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden