Frankering WOI

• pstzgls

10 berichten

België

Kan iemand me iets meer vertellen over de frankering op dit briefstukje? Overfrankering?
    Aankomststempels ontbreken daar de achterzijde weggescheurd is.
    Hartelijk dank voor de moeite!
  • alux

142 berichten

België

Kan iemand me iets meer vertellen over de frankering op dit briefstukje? Overfrankering?
    Aankomststempels ontbreken daar de achterzijde weggescheurd is.
    Hartelijk dank voor de moeite!
    • Aangemaakt 24 dec 2014 op 11:32
    Goede avond
    Het is een aangetekende brief van een militair naar een militair van dezelfde eenheid (Z 61) .
    Onafgezien van het feit dat het nogal eigenaardig is dat iemand een brief schrijft naar iemand die in dezelfde eenheid zit , wijst ook de frankering op een filatelistische brief .
    Militairen hadden portvrijdom voor het GEWONE brieftarief , het aantekenrecht moesten ze wel betalen .
    Dus de normale frankering voor deze brief is : O (brieftarief) + 25c aantekenrecht = 25c. totaal .
    Een duidelijke overfrankering en waarschijnlijk echt gelopen maakwerk .
    vriendelijke groeten
    Andre (alux)
  • pstzgls

10 berichten

België

Goede avond
    Het is een aangetekende brief van een militair naar een militair van dezelfde eenheid (Z 61) .
    Onafgezien van het feit dat het nogal eigenaardig is dat iemand een brief schrijft naar iemand die in dezelfde eenheid zit , wijst ook de frankering op een filatelistische brief .
    Militairen hadden portvrijdom voor het GEWONE brieftarief , het aantekenrecht moesten ze wel betalen .
    Dus de normale frankering voor deze brief is : O (brieftarief) + 25c aantekenrecht = 25c. totaal .
    Een duidelijke overfrankering en waarschijnlijk echt gelopen maakwerk .
    vriendelijke groeten
    Andre (alux)
    • Aangemaakt 25 dec 2014 op 14:21
    Dag Andre,
    Alweer hartelijk bedankt voor je reactie. Ik dacht ook al iets in die richting. Mijn tweede optie was een pakketje of iets dergelijks? Ik heb namelijk geen bewijs dat dit de voorzijde van een envelop is, het zou evengoed inpakpapier geweest kunnen zijn... Of is dit sowieso een foute veronderstelling? Hoe werd zoiets gefrankeerd in oorlogstijd?
    Dank voor de info!
    Dominique
  • alux

142 berichten

België

Dag Andre,
    Alweer hartelijk bedankt voor je reactie. Ik dacht ook al iets in die richting. Mijn tweede optie was een pakketje of iets dergelijks? Ik heb namelijk geen bewijs dat dit de voorzijde van een envelop is, het zou evengoed inpakpapier geweest kunnen zijn... Of is dit sowieso een foute veronderstelling? Hoe werd zoiets gefrankeerd in oorlogstijd?
    Dank voor de info!
    Dominique
    • Aangemaakt 28 dec 2014 op 06:29
    Dag Dominique
    Voor de eventualiteit van een pakje : zelfde opmerking als voorheen .
    Waarom zou een militair een pakje versturen naar eenzelfde eenheid ?
    Het zou toch veel makkelijker zijn om het pakje persoonlijk te overhandigen .
    Andere mogelijkheden : express-brief of zware brief : dan klopt de frankering nog steeds niet .
    Blijft als enige mogelijkheid : overfrankering en filatelistisch geïnspireerde brief .
    Vriendelijke groeten
    Andre
  • pstzgls

10 berichten

België

Dag Dominique
    Voor de eventualiteit van een pakje : zelfde opmerking als voorheen .
    Waarom zou een militair een pakje versturen naar eenzelfde eenheid ?
    Het zou toch veel makkelijker zijn om het pakje persoonlijk te overhandigen .
    Andere mogelijkheden : express-brief of zware brief : dan klopt de frankering nog steeds niet .
    Blijft als enige mogelijkheid : overfrankering en filatelistisch geïnspireerde brief .
    Vriendelijke groeten
    Andre
    • Aangemaakt 28 dec 2014 op 07:48
    Hallo,
    Goed, ik houd het dus op een filatelistisch stuk. Wat mij echter nog ergert is de blauwe 25c... Die is toch niet zo vaak op filatelistische stukjes van deze reeks te vinden, me dunkt? Meestal ontbreekt deze net.
    Ondertussen ook achterhaald via het dodenregister van "In Flanders Fields" dat de geadresseerde, Jean Fallon, kort na de oorlog overleed.

Fallon Jean Baptiste, wachtmeester OV 1915
    13 Artillerie / 3 groep / 1 Bij (1 D.A.) (=Z.61 – 1/III)
    Overlijdensdatum 13-11-1918

Iemand een idee wat M.d.l. betekent? Aanvankelijk dacht ik aan "milicien de ligne", wat echter moeilijk kan voor een artillerist... Ook in volgende lijst komt de afkorting niet voor: Link (http)

Dank aan de lezers!
    Dominique
  • quasar

3764 berichten

België

Hallo,
    Goed, ik houd het dus op een filatelistisch stuk. Wat mij echter nog ergert is de blauwe 25c... Die is toch niet zo vaak op filatelistische stukjes van deze reeks te vinden, me dunkt? Meestal ontbreekt deze net.
    Ondertussen ook achterhaald via het dodenregister van "In Flanders Fields" dat de geadresseerde, Jean Fallon, kort na de oorlog overleed.

Fallon Jean Baptiste, wachtmeester OV 1915
    13 Artillerie / 3 groep / 1 Bij (1 D.A.) (=Z.61 – 1/III)
    Overlijdensdatum 13-11-1918

Iemand een idee wat M.d.l. betekent? Aanvankelijk dacht ik aan "milicien de ligne", wat echter moeilijk kan voor een artillerist... Ook in volgende lijst komt de afkorting niet voor: Link (http)

Dank aan de lezers!
    Dominique
    • Aangemaakt 29 dec 2014 op 17:24
    Hallo,

'M d l' is wellicht een afkorting voor 'Maréchal des logis'. Dat komt overeen met een sergeant, en 'wachtmeester' (de rang van Jean Fallon) is een andere naam voor sergeant.

Beste groeten,

Quasar
  • pstzgls

10 berichten

België

Hallo,

'M d l' is wellicht een afkorting voor 'Maréchal des logis'. Dat komt overeen met een sergeant, en 'wachtmeester' (de rang van Jean Fallon) is een andere naam voor sergeant.

Beste groeten,

Quasar
    • Aangemaakt 30 dec 2014 op 06:39
    Dag Quasar,
    Bedankt voor de info. Toch nog een vraagje, waar(uit) haalde je de info? Bestaat er een lijst/site/... met de Franstalige afkortingen?
    Zvg,
    Dominique
  • quasar

3764 berichten

België

Dag Quasar,
    Bedankt voor de info. Toch nog een vraagje, waar(uit) haalde je de info? Bestaat er een lijst/site/... met de Franstalige afkortingen?
    Zvg,
    Dominique
    • Aangemaakt 30 dec 2014 op 16:20
    Dag Dominique,

Ik heb gewoon wat rondgezocht via Google; daarbij kwam ik terecht op Link (http) waar de afkorting m.d.l. wordt vermeld.

Ik heb echter geen weet van een speciale site waar dergelijke afkortingen voorkomen.

Beste groeten,

Quasar
  • pstzgls

10 berichten

België

Dag Dominique,

Ik heb gewoon wat rondgezocht via Google; daarbij kwam ik terecht op Link (http) waar de afkorting m.d.l. wordt vermeld.

Ik heb echter geen weet van een speciale site waar dergelijke afkortingen voorkomen.

Beste groeten,

Quasar
    • Aangemaakt 30 dec 2014 op 16:33
    Dag Quasar,
    Had het nochtans ook gegoogeld zonder iets relevant te vinden, zo zie je maar. Nog even verder gezocht en blijkt dat die benamingen inderdaad ook van toepassing waren bij artilleristen.
    Dank voor de hulp!

Nog even het volgende meegeven. Al zoekend botste ik ook op iets waar ik al jaren naar zocht, de Belgische posttarieven vanaf 1870. Het is summier maar kan zeker als basis gebruikt worden als je geen Deneumostier hebt of te pakken krijgt! Doe er jullie voordeel mee, hier volgt de link:
    Link (http)

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden