Douane

• sirhystrix

84 berichten

België

Onlangs bestelde ik wat postzegels bij een Amerikaanse dealer. Niets speciaals en het is iets wat ik wel regelmatig doe. Toen deze zending, ter waarde van $34, arriveerde verslikte ik mij zowaar. Ik moest 22 euro invoerrechten ophoesten: 10 euro BTW import en nog eens 12 euro 'formaliteiten'. Ik was er mij niet van bewust dat je BTW/invoerrechten op postzegels moet betalen. Ik heb die 22 euro betaald (misschien zeer dom van mij). Maar is dit normaal of is dit het werk van een overijverige douanier? Weet iemand hier meer over?
  • Rekening verwijderd
    Rekening verwijderd

0 berichten

Nederland

Onlangs bestelde ik wat postzegels bij een Amerikaanse dealer. Niets speciaals en het is iets wat ik wel regelmatig doe. Toen deze zending, ter waarde van $34, arriveerde verslikte ik mij zowaar. Ik moest 22 euro invoerrechten ophoesten: 10 euro BTW import en nog eens 12 euro 'formaliteiten'. Ik was er mij niet van bewust dat je BTW/invoerrechten op postzegels moet betalen. Ik heb die 22 euro betaald (misschien zeer dom van mij). Maar is dit normaal of is dit het werk van een overijverige douanier? Weet iemand hier meer over?
    • Aangemaakt 25 jan 2014 op 08:47
    De informatie is niet meer beschikbaar omdat de rekening van deze gebruiker is verwijderd (AVG)
  • Rekening verwijderd
    Rekening verwijderd

0 berichten

België

De informatie is niet meer beschikbaar omdat de rekening van deze gebruiker is verwijderd (AVG)
    • Aangemaakt 26 jan 2014 op 03:28
  • sirhystrix

84 berichten

België

• Aangemaakt 29 jan 2014 op 04:21
    Bedankt voor de tip(s). Ik ga er zeker rekening mee houden. Blijkbaar gaat het om een loterij. Ik heb al andere zendingen met veel hogere waarde dan $34 inclusief zo'n groen etiket op de envelop aangekregen, waar ik niets extra moest voor betalen. Soit.

Daarenboven vind ik die kosten buitensporig hoog. $34 is ongeveer €25. Daar moet ik €10 BTW import op betalen. Dat is al 40% van de waarde! En dan nog eens €12 formaliteiten. Totaal €22 op een waarde van €25.

Op het briefje van Bpost staat dat ze dit doen vanaf een aangegeven waarde van €22 euro (handelaar) of €45 (particulier). Had ik een zegeltje minder gekocht, was er niets aan de hand geweest. Nu zijn de kosten bijna zoveel als de waarde. Gekkenwerk, als je het mij vraagt. :dunno:
  • teejay_iii

1 bericht

Nederland

In Nederland (Europeesche regelgeving) is het een item geweest om meer belastingen binne te krijgen.

Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort.
    Er wordt gebruik gemaakt van een code naar het geïntegreerde tarief van de Europese Gemeenschap (Taric)
    Voor postzegels (zowel gebruikt als ongeruikt):
    AFDELING XXI KUNSTVOORWERPEN, VOORWERPEN VOOR VERZAMELINGEN EN ANTIQUITEITEN
    HOOFDSTUK 97 KUNSTVOORWERPEN, VOORWERPEN VOOR VERZAMELINGEN EN ANTIQUITEITEN
    Hieronder vallen de postzegels - goederencode: 9704000000

De belastingen die moeten worden betaald zijn meestal:

* Omzetbelasting (21%, 6% of 0% over de waarde van de goederen)
    Voor de import uit niet-EU-landen van postzegels die u niet kunt gebruiken voor het frankeren van post, geldt het 6%-tarief.
    Hieronder vallen bijvoorbeeld:
    - postzegels
    - fiscale zegels
    - gefrankeerde enveloppen en postkaarten
    - eerstedagenveloppen
    Anders is het vrij van omzetbelasting 0%, maar dat is dus alleen bij ankoop aan het loket van de lokale PTT.
    Bij verkoop van de postzegels (bijvoorbeeld laten betalen van portokosten) moet er weer 21% btw afdragen worden!

* Douanerechten, dit varieert per goederensoort. (Er gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor de douanerechten van spijkerbroeken, cd's en boeken)
    - postzegels >>> geldt dus ook postzegels uit 1852 ...
    En die beoordeling wordt helemaal aan de fantasie van de betreffende douane-ambtenaar overgelaten. Met een aantal minimum taieven die tot die 22 euro leiden.

* Accijnzen (alleen voor goederen waarover accijns moet worden betaald, zoals whisky en wijn)
    - postzegels >>> 0%
  • haver52

4 berichten

België

zegels die geen waarde hebben in het (EU) land van bestemming zijn niet onderhevig aan douanerechten. Alles hangt ook af van de douanier die de post ontvangt. Er is intern nog altijd discussie hierover. Bij de (lokale) directie van de douane weet men hierover meer en kan in sommige gevallen het recht dat betaald is teruggevorderd worden.
  • sirhystrix

84 berichten

België

zegels die geen waarde hebben in het (EU) land van bestemming zijn niet onderhevig aan douanerechten. Alles hangt ook af van de douanier die de post ontvangt. Er is intern nog altijd discussie hierover. Bij de (lokale) directie van de douane weet men hierover meer en kan in sommige gevallen het recht dat betaald is teruggevorderd worden.
    • Aangemaakt 18 mrt 2014 op 08:51
    Bedankt voor de tip. Heeft u misschien een adres, email van een dergelijke (lokale) douane? En hoe moet men tegenover zo'n instantie, bij het eventueel terugvorderen, bewijzen dat het om waardeloos spul gaat? Enveloppe in hun bijzijn openen?
  • haver52

4 berichten

België

Bedankt voor de tip. Heeft u misschien een adres, email van een dergelijke (lokale) douane? En hoe moet men tegenover zo'n instantie, bij het eventueel terugvorderen, bewijzen dat het om waardeloos spul gaat? Enveloppe in hun bijzijn openen?
    • Aangemaakt 21 mrt 2014 op 15:38
    tik in google "fod financien douane" en eventueel de stad waar je woont. Je kan daar ALTIJD tijdens de kantooruren heengaan en naar een ( eerst-aanwezend )inspecteur vragen om meer uitleg.

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden