FRAUDE - OPGELET !!!!

• jandorie

60 berichten

België

Gisteren kocht ik een (duur) stuk van verkoper PHILATHUS. Deze persoon uit het zuiden des lands is mij zeer bekend en ik heb reeds meerdere transacties met hem afgehandeld, zonder enig probleem.

Na het aflopen van de veiling gisteren kreeg een aanvraag tot betaling, afkomstig van het alias PHILATTHUS (met 2 T in plaats van 1), wat ik pas wat later opmerkte.
    De persoon verzoekt mij, in het Frans, de betaling van het net aangekochte stuk uit te voeren via zijn moneybrookers account galaxy2033@gmail.com en schrijft daarbij dat het dan goedkoper is dan via Paypal. Ik begin te twijfelen aan de oorsprong van het bericht, gezien verkoper PHILATHUS mij altijd in het vriendelijke Nederlands aanschrijft en ik hem steeds via bankoverschrijving betaal, nooit via Paypal.
    De email zelf is afkomstig van alain4454@gmail.com wat zeker niet aan PHILATHUS toebehoort.

Gezien mijn wantrouwen gewekt is kijk ik even na wie de alias met 2 TT dan wel is. De alias blijkt op de dag van het aflopen van de bewuste veiling aangemaakt te zijn!!!

Met andere woorden: een fraudeur is aan het werk; hij/zij volgt de verkoop van dure stukken (het ging hier over bijna 800€;), en maakt na afloop onmiddelijk een account aan met bijna identieke naam als de originele verkoper. Hij stuurt dan een bericht naar de koper van het dure stuk met de vraag het stuk te betalen via moneybrookers.

Gelukkig heb ik niets betaald, maar ik neem aan dat dergelijke praktijken nog voorkomen !

OPGELET DUS VOOR FOUTIEVE SCHRIJFWIJZEN VAN EEN ALIAS !!!
  • jandorie

60 berichten

België

Gisteren kocht ik een (duur) stuk van verkoper PHILATHUS. Deze persoon uit het zuiden des lands is mij zeer bekend en ik heb reeds meerdere transacties met hem afgehandeld, zonder enig probleem.

Na het aflopen van de veiling gisteren kreeg een aanvraag tot betaling, afkomstig van het alias PHILATTHUS (met 2 T in plaats van 1), wat ik pas wat later opmerkte.
    De persoon verzoekt mij, in het Frans, de betaling van het net aangekochte stuk uit te voeren via zijn moneybrookers account galaxy2033@gmail.com en schrijft daarbij dat het dan goedkoper is dan via Paypal. Ik begin te twijfelen aan de oorsprong van het bericht, gezien verkoper PHILATHUS mij altijd in het vriendelijke Nederlands aanschrijft en ik hem steeds via bankoverschrijving betaal, nooit via Paypal.
    De email zelf is afkomstig van alain4454@gmail.com wat zeker niet aan PHILATHUS toebehoort.

Gezien mijn wantrouwen gewekt is kijk ik even na wie de alias met 2 TT dan wel is. De alias blijkt op de dag van het aflopen van de bewuste veiling aangemaakt te zijn!!!

Met andere woorden: een fraudeur is aan het werk; hij/zij volgt de verkoop van dure stukken (het ging hier over bijna 800€;), en maakt na afloop onmiddelijk een account aan met bijna identieke naam als de originele verkoper. Hij stuurt dan een bericht naar de koper van het dure stuk met de vraag het stuk te betalen via moneybrookers.

Gelukkig heb ik niets betaald, maar ik neem aan dat dergelijke praktijken nog voorkomen !

• Aangemaakt 22 apr 2012 op 04:53
    DE FRAUDEUR STUURT ME VOLGENDE EMAIL. NAAM EN ADRES WAARSCHIJNLIJK VALS, MAAR DE BANKREKENING IS IN POLEN !!!!

Bonjour,

Voila , ici je vous laisse mes coordonnées bancaires iban et bic pour le paiement :

Titulaire de compte : Alain Weberd
    Adresse : Doorniksesteenweg 13,
    Ronse 9600
    Nom de la banque : ING BANK
    IBAN : PL25105015201000009047130043
    BIC : INGBPLPW

Je vous tiens au courant de la bonne reception et l'envoi ainsi que le numero de suivi.

Dans l'attente,
    Bien Cordialement
    Alain
  • jandorie

60 berichten

België

DE FRAUDEUR STUURT ME VOLGENDE EMAIL. NAAM EN ADRES WAARSCHIJNLIJK VALS, MAAR DE BANKREKENING IS IN POLEN !!!!

Bonjour,

Voila , ici je vous laisse mes coordonnées bancaires iban et bic pour le paiement :

Titulaire de compte : Alain Weberd
    Adresse : Doorniksesteenweg 13,
    Ronse 9600
    Nom de la banque : ING BANK
    IBAN : PL25105015201000009047130043
    BIC : INGBPLPW

Je vous tiens au courant de la bonne reception et l'envoi ainsi que le numero de suivi.

Dans l'attente,
    Bien Cordialement
    Alain
    • Aangemaakt 22 apr 2012 op 05:21
    DE FRAUDEUR HOUDT AAN: GEEFT TOE DAT HIJ POOL IS !!!
    TERWIJL DE ECHTE PHILATHUS EEN BRAVE BELG UIT ATHUS IS...

Bonjour,

Oui , sans aucun problème pour le paiement , j'utilise mon compte a chaque transaction , parce que je suis d'origine polonais et depuis longtemps en belgique :D.

Cordialement
  • @dimitri
    Beheerder

822 berichten

België

• Aangemaakt 22 apr 2012 op 04:53
    Beste Jandorie,

Ik ben blij te lezen dat u niet in de val van de oplichter bent getrapt. Deze oplichters zijn ons bekend en proberen zich inderdaad voor te doen als uw verkoper om dan zo de betaling te kunnen innen. Het principe volgt dat van een "phishing" poging. Helaas is er weinig dat we hieraan kunnen doen op een proactieve manier. We proberen er echter wel snel bij te zijn om de accounts van deze oplichters te sluiten. Meestal worden deze accounts dan ook nog de dag zelf gesloten.

Indien u nog zulke wanpraktijken zou opmerken, mag u ons hier altijd attent op maken via e-mail.

Met vriendelijke groeten,

Dimitri van het Delcampe Team
  • belgostamp
    Rekening afgesloten

27 berichten

België

DE FRAUDEUR HOUDT AAN: GEEFT TOE DAT HIJ POOL IS !!!
    TERWIJL DE ECHTE PHILATHUS EEN BRAVE BELG UIT ATHUS IS...

Bonjour,

Oui , sans aucun problème pour le paiement , j'utilise mon compte a chaque transaction , parce que je suis d'origine polonais et depuis longtemps en belgique :D.

Cordialement
    • Aangemaakt 22 apr 2012 op 05:34
    Ze worden steeds vindingrijker en het ergste is dat, zelfs bij klacht bij deinternetpolitie men er niets aan (kan) doet.

Toch blijven mailen zodat ze het teminste weten, hoe meer klachten hoe meer kans er ooit iets aan gebeurd.
    :pc_user3:

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden