Wie weet wat dit is?

• dendijk

42 berichten

België

Hallo,

Ik heb volgende zegel gevonden, iemand die weet wat dit is?
  • dirk30

49 berichten

België

Hallo,

• Aangemaakt 4 sep 2010 op 07:04
    gegroet,
    dit is ongetwijfeld een fantasie (prive) opdruk, een onhandige poging om van een zegeltje van 5 centiemen een zegel van 50 frank te maken (x 10.000 dus...), is nooit regulier verkocht geweest en nog minder ooit gebruikt geweest...
    beste groeten,
    Dirk
  • denissandra

21 berichten

België

Hallo,

• Aangemaakt 4 sep 2010 op 07:04
    Deze zegels zijn privaat zegels uitgegeven tijdens de grote stakingen in België van september 1983. Het patronaat eiste nog erger dan in de jaren '60-'61 steeds meer inlevering van de bevolking in de crisis periode.

Eerst was enkel de openbare dienst met de post inbegrepen aan in staking nadien sloegen deze stakingen over naar de privé bedrijven.

In deze periode zagen even verschillende privé postbedrijven het licht om de post meestal voor bedrijven toch te verdelen.
  • dirk30

49 berichten

België

Deze zegels zijn privaat zegels uitgegeven tijdens de grote stakingen in België van september 1983. Het patronaat eiste nog erger dan in de jaren '60-'61 steeds meer inlevering van de bevolking in de crisis periode.

Eerst was enkel de openbare dienst met de post inbegrepen aan in staking nadien sloegen deze stakingen over naar de privé bedrijven.

In deze periode zagen even verschillende privé postbedrijven het licht om de post meestal voor bedrijven toch te verdelen.
    • Aangemaakt 24 aug 2012 op 07:55
    is inderdaad privaat maatwerk, welke firma zou eerst eventjes een stock van zegeltjes 5centiemen (= 0.001 eurocent) gaan kopen bij de post (die in staking is) en deze dan overdrukken tot 50frank??
    Moest dit fantasietje ooit gebruikt geweest zijn zouden er zeker sporen zijn van gebruikte exemplaren op brief + andere waardes dan de 50 frank (in 2 versies), toenmalig tarief voor normale brief was 11frank als ik me niet vergis;
    De 5 cent daarentegen werd regelmatig gebruikt door filatelisten om wat maakwerk te produceren, bv ook prive-boekjes met 10 of 100 stuks van de 5 centzegel (kostprijs resp 0.5frank of 5 frank), welke dan (in het beste geval) met een meerprijs voor een goed doel werden verkocht;
    Leuk als curiositeit, maar waardebepaling veeleer 2 euro dan 100 euro...
    mvg
    dirk

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden