Spoorwegzegel type 1882 - vel zwarte proefdruk

• coraxdel

123 berichten

België

Hallo,
    Ik ben dit tegengekomen op een veiling en ik vroeg me af of dit nu eigenlijk een authentiek document zou kunnen zijn of een van die mooie proefdrukken van die zegel die veel voorkomt ?

De zegels zijn in het zwart gedrukt, wat me echter het meeste opvalt is het keurmerk van de post en het jaartal 1882.

Volgens de OCB staat er dat de 2Fr zegel is uitgebracht op 15/2/1894 en de 20c zegel op 1/5/1886 (zie hieronder). Beide uitgiften zijn dus heel wat later dan de opgegeven 1882.

Kan iemand me hierbij helpen ? Wat zijn jullie indrukken ?
  • coraxdel

123 berichten

België

Hallo,
    Ik ben dit tegengekomen op een veiling en ik vroeg me af of dit nu eigenlijk een authentiek document zou kunnen zijn of een van die mooie proefdrukken van die zegel die veel voorkomt ?

De zegels zijn in het zwart gedrukt, wat me echter het meeste opvalt is het keurmerk van de post en het jaartal 1882.

Volgens de OCB staat er dat de 2Fr zegel is uitgebracht op 15/2/1894 en de 20c zegel op 1/5/1886 (zie hieronder). Beide uitgiften zijn dus heel wat later dan de opgegeven 1882.

Kan iemand me hierbij helpen ? Wat zijn jullie indrukken ?
    • Aangemaakt 7 mrt 2008 op 11:28
    20c zegel (zie hierboven)

Er zijn trouwens gelijkaardige vellen van ongetande zegels in originele kleur maar zonder keurmerk of jaartal, maar wel met kruisjes links en rechts.

Zijn dat dan proefdrukken ?
  • coraxdel

123 berichten

België

20c zegel (zie hierboven)

Er zijn trouwens gelijkaardige vellen van ongetande zegels in originele kleur maar zonder keurmerk of jaartal, maar wel met kruisjes links en rechts.

Zijn dat dan proefdrukken ?
    • Aangemaakt 7 mrt 2008 op 11:30
    deel 3 - zie hierbij volledig vel ongetand zonder keurerk/jaartal en in originele kleur - proefdruk of herdruk ?
    Er zijn wel links en rechts kruisjes.
  • stefanstefke

309 berichten

België

deel 3 - zie hierbij volledig vel ongetand zonder keurerk/jaartal en in originele kleur - proefdruk of herdruk ?
    Er zijn wel links en rechts kruisjes.
    • Aangemaakt 7 mrt 2008 op 11:32
    De 2 fr zwart en 20 c zwart, editie 1882 is een proefdruk type Grubben nr 25 voor de 2 fr en nr 20 voor de 20 c.
    Al deze epreuves de la planche (volledige vellen) werden in zwart uitgegeven.

Er bestaan 8 types van 10c, 15c, 20c, 25c, 50c, 80c, 1F, en de 2 F, dus allen in het zwart.

de derde scan is waarschijnlijk een van de vele herdrukken.

mvg

stef

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden