ongetande zegels (van 1920 tot heden)

  • muesli

    71 berichten

    België

    Hallo,

    Bij de meeste zegels in de catalogi staan na de gewone getande zegels ook "ongetande" vermeld.
    Ik heb het dus niet over de oudste zegels van de tijd voor dat ze getand werden maar nadien.
    Heeft iemand een idee vanwaar die zegels komen? Zijn die apart te bestellen bij de dienst der verzamelaars van de post? Of hoe geraak je daaraan? In de OBP staan ook geen oplagen vermeld.
    In sommige andere landen zoals Oostenrijk bestonden die ook en vindt men die ongetande ook in de catalogus (tussen 1950 en 1980).
    Weet iemand iets meer over ongetande zegels of waar informatie daarover te vinden?

    Vriendelijk bedankt en beste groeten.
  • alux

    142 berichten

    België

    Dag Muesli
    Deze zegels werden geschonken aan een aantal " hoge personaliteiten" zoals parlementsleden .
    De gewone verzamelaars kunnen ze dus in principe nergens bestellen .
    De enige mogelijkheid om er aan te geraken is via een bevriend parlementslid , of gewoon te wachten tot ze op de markt verschijnen .
    Vriendelijke groeten
    Andre (alux)
  • muesli

    71 berichten

    België

    Dag Alux,

    Bedankt voor deze info.
    Ik had ook de vraag gesteld op een Oostenrijks forum nadat ik enkele ongetande zegels op een veiling had kunnen kopen. En daar was het antwoord iets gelijkaardig. Je moet blijkbaar de juiste persoon kennen op het juiste ogenblik. En daar zouden er ook nog via minder eerlijke wegen op de markt komen (ongetande bladen van de zegeldrukkerij).
    Vriendelijke groeten,
    Raf (muesli).

Word lid van de verzamelaars-community!

Registreren Aanmelden